Posypały się pouczenia i… mandaty

0
568
Blokady i mandaty

Na Facebookowej grupie Osiedla Błonie zagorzała dyskusja na temat parkowania oraz miejsc parkingowych na naszym osiedlu. Temat poruszyła mieszkanka, która rozpoczęła wątek następującym wpisem: (pisownia oryginalna)

Ktoś bawi się w notoryczne zgłaszanie przez stronę dbamy. Bydgoszcz o źle zaparkowanych autach na osiedlowych parkingach. Każdy cm się liczy, a ktoś się wyzłośliwia.

Rzeczywiście docierały do redakcji informacje na temat wzmożonych patroli w okolicy pętli autobusowej na Błoniu w ostatnim tygodniu. Aplikacja „Dbamy o Bydgoszcz”. Temat miał być poruszany na łamach mojeblonie.pl, niemniej zostaliśmy wyprzedzeni przez mieszkańców. Zacznijmy więc od

Prawo o ruchu drogowym

Art. 49. 1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz
w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2) na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości
mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze
dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym
przejściem lub przejazdem;

3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie;
4) na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli
zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na
tę linię;
5) na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni
i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni;
6) w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału
drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
7) na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu
na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni
dwukierunkowej o małym ruchu;
8) na pasie między jezdniami;
9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek,
a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;
10) w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia
z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu;
11) na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej,
z wyjątkiem roweru.

  1. Zabrania się postoju:
    1) w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy,
    garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
    2) w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu
    lub wyjazd tego pojazdu;
    3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od
    przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;
    4) w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu;
    5) na obszarze zabudowanym, pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej
    masie całkowitej przekraczającej 16 t lub o długości przekraczającej 12 m, poza
    wyznaczonymi w tym celu parkingami.
  2. Zabrania się zatrzymania lub postoju pojazdu na autostradzie lub drodze
    ekspresowej w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu. Jeżeli unieruchomienie
    pojazdu nastąpiło z przyczyn technicznych, kierujący pojazdem jest obowiązany
    usunąć pojazd z jezdni oraz ostrzec innych uczestników ruchu.
  3. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu
    wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Oznacza to, iż na 10m przed przejściem dla pieszych nie należy parkować, a w przypadku jezdni dwukierunkowej również za przejściem dla pieszych. Pierwsza sytuacja ma miejsce własnie na ulicy, gdzie w ostatnim czasie było najwięcej interwencji. Dla większości kończyła się pouczeniem, czyli karteczką za wycieraczką z przytoczonym powyższym artykułem kodeksu ruchu drogowego. Niestety część z mieszkańców czekała niemiła niespodzianka w formie blokady na koło.

Dbamy o Bydgoszcz

Pilotażowy start aplikacji „Dbamy o Bydgoszcz” ruszył w czerwcu tego roku. Służy zgłaszaniu miejskich usterek w mieście ujętych w 9 kategoriach. Wśród nich są te związane z bezpieczeństwem i porządkiem, drogami, komunikacją miejską, uszkodzeniami, zielenią i środowiskiem, zwierzętami oraz odpadami.

Zrzut ze strony dbamy.bydgoszcz.pl

Z informacji jakie uzyskaliśmy, faktycznie gro zgłoszeń napłynęła z aplikacji. Zobaczymy zatem jak osiedle Błonie wygląda na tle innych osiedli i części miasta.

Zrzut ze strony dbamy.bydgoszcz.pl

Jak widać Błonie, nie jest uosobnione w problemie parkowania i miejsc parkingowych. Wysoko zurbanizowane miasta mają na ogół problem z dużą ilością samochodów z jednoczesnym deficytem miejsc posotojowych. W tym roku dodatkowo został zgłoszony projekt w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego, którego celem jest zwiększenie tychże miejsc. Pisaliśmy o tym w informacji pt. Nowe miejsca parkingowe na Błoniu? – weryfikacja obywatelska. Co prawda weryfikacja zakończyła się, ale jest szansa w głosowaniu.

Bezpieczeństwo – powód zamieszania?

Wracając do wpisu na Facebooku. Wiele komentarzy dotyczyło bezpieczeństwa, zarówno dla kierujących, jak i pieszych. Nie trudno niezgodzić się ze stwierdzeniem, że parkowanie tuż przed pasami dla pieszych stanowi duże zagrożenie. Często samochody w tych miejscach jadą z nadmierną prędkością, a i niejednokrotnie piesi wybiegają w pogoni za autobusem. Kierujący, którym zasłania widoczność zaparkowane auto poprostu nie zauważa pieszego. Co prawda nie zanotowano w tym miejscu wypadku, w którym ucierpiałby pieszy, ale jak to w życiu bywa – do czasu. Wydaje się to być jedynym wytłumaczeniem całego tego zamieszania, gdyż na całym osiedlu zauważyć można nieprawidłowo zaparkowane pojazdy.

Jeden z użytkowników Facebooka trafnie zauważył – samochody niszczą zieleń na ul. Kasprzaka, gdyż przy blokach przebudowany zostaje parking wraz z chodnikami, stare boisko do koszykówki na Morcinka, też mimo znaku zakazu wjazdu (B-1) został „zaadoptowany” przez mieszkańców na parking. W tych miejscach nie są zgłaszane nieprawidłowo zaparkowane samochody.

Rozwiązania

W dniu wczorajszym postawiony został znak drogowy D-6 (przejście dla pieszych), ale nadal pozostaje problem prędkości na odcinku między pętlą autobusową, a blokami przy Okrzei.

Znak D-6 - Okrzei obok pętli autobusowej.
Znak D-6 – przejście dla pieszych na ul. Okrzei.

Sensownym rozwiązaniem byłyby progi zwalniające wyspowe – takie chociażby funkcjonują na Górzyskowie – skrzyżowania Grzeźnieńska/Kcyńska czy Gnieźnieńska/Strzelecka. Jaka jest szansa na takie rozwiązanie sprawy? Postaramy się dowiedzieć i powrócić do tematu.

Wspomóż nasze działania Postaw mi kawę na buycoffee.to

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj